Bieden op een huis: Gesloten bieding of Open Veiling?

We leven in een wereld waarin de consument transparantie eist van merken en bedrijven. Blind varen op de belofte van een wasmachine merk doen we niet meer. We willen eerst betrouwbare reviews lezen en het merk met andere merken vergelijken. Als het gaat om de belangrijkste transactie uit ons leven, het kopen en verkopen van een huis, vinden we transparantie blijkbaar minder belangrijk.

Heb je je droomhuis gevonden? Dan mag je in veel gevallen maar één keer een bod uitbrengen. Overboden? Helaas, je mag niet nog een keer bieden. Het grootste nadeel van dit biedsysteem en een belangrijk argument om de traditionele manier van bieden te veranderen, is dat blind bieden niet de hoogste verkoopprijs oplevert. Als jij een huis koopt wil je toch ook weten wat andere mensen bereid zijn te betalen? Als je dan echt geïnteresseerd bent, dan kun je altijd het hoogste bedrag bieden. Wel zo eerlijk en transparant.

 

Gesloten bieding zorgt voor oneerlijke situaties

Gesloten bieden zorgt voor oneerlijke situaties. Aankoopmakelaars en verkoopmakelaars kunnen elkaar de courtage gunnen door informatie over biedingen prijs te geven. Bijvoorbeeld een verkoopmakelaar die informatie over de hoogte van biedingen op een huis doorspeelt aan een bevriende aankoopmakelaar. Deze makelaar beschikt dan als enige over waardevolle informatie waardoor zijn cliënt een winnend bod kan uitbrengen. Makelaars kunnen elkaar zodoende de hand boven het hoofd houden.

Dit is niet transparant en dit zorgt ervoor dat kopers zonder aankoopmakelaar een huis in een (oververhitte) markt mislopen. Andere kopers zijn namelijk vaak bereid een vergelijkbaar (of hoger) bedrag te betalen.

 

Biedingen inzichtelijk door de Open Veiling

House.nl heeft daarom de biedingen inzichtelijk gemaakt. Het doel? De traditionele makelaardij wakkerschudden met een aan- en verkoopproces dat volledig transparant is. De 

Open Veiling zorgt ervoor dat de huizenmarkt eerlijk en transparant wordt. Eerlijk voor kopers en het beste resultaat voor de verkoper. 

In de VS zijn open biedingen bijvoorbeeld al heel normaal. Kopers zien elkaars bod en zijn zodoende geneigd om te overbieden. Dit leidt voor de verkoper tot de beste verkoopopbrengst.

 

biedingen

 

 

Zorgen inzichtelijke biedingen voor een prijsopdrijvend effect?

 

Je zou kunnen zeggen dat de Open Veiling ervoor zorgt dat de huizenprijzen nog verder zullen stijgen. Daar gelooft House.nl niet in. Die marktwerking komt voort uit het nog altijd krappe woningaanbod. En dat gaat voorlopig ook niet veranderen.

Als je in de huidige (oververhitte) markt een bod op een huis uitbrengt tast je volledig in het duister. Is mijn bod realistisch? Heb ik te weinig of juist te veel overboden? Als koper zul je nooit weten of je teveel voor een huis hebt betaald.

Net zoals dat elk product of dienst te maken heeft met marktwerking - vraag en aanbod - is dat niet anders voor de woningmarkt. De Open Veiling faciliteert juist de marktwerking. Kopers kunnen met kleine stapjes elkaar overbieden. Zodoende wordt er een eerlijke prijs gecreëerd en heeft iedereen gelijke kansen. Als jij een huis wilt kopen wil je toch ook een eerlijke kans?

Als koper kun je dus met deze innoverende aanpak jouw eigen strategie bepalen, waardoor je jouw droomhuis niet mis hoeft te lopen. Hier is ook een belangrijke rol voor de aankoopmakelaar weggelegd. Een aankoopmakelaar kan je adviseren tot welk prijsniveau je het beste kunt gaan. Dat advies zal dan gebaseerd moeten zijn op up-to-date data over de huizenmarkt. Je kunt dan altijd zelf besluiten te overbieden indien dat past bij jouw budget, wensen en aankoopproces.